Wortelkanaalbehandeling

U heeft bij ons een wortelkanaal behandeling laten uitvoeren.
Hieronder vindt u meer aanvullende informatie.

• De eerste 3 dagen en nachten (72 uur) kunt u nog flink pijn hebben van deze behandeling.
  • De tand kan gevoelig zijn wanneer u erop bijt.
  • Wanneer u voelt dat de desbetreffende tand teveel contact maakt bij toebijten, moet u ook zo snel mogelijk langskomen om dit contactpunt weg te slijpen.
  • De symptomen kunnen variëren van een zeurend gevoel tot hevige pijn in en onder de desbetreffende tand of kies.
  • Er kan zwelling optreden, dit is een normale afweerreactie van het lichaam die bezig is om de ontsteking op te ruimen.
  • Als pijnstilling nodig is, is paracetamol 500 mg (1 of 2 tabletten elke 4 uur) de eerste keus, heeft u meer nodig dan kunt u ibuprofen in de op de verpakking aangegeven dosering gebruiken. Komt u hier niet mee uit dan moet u dringend contact met ons opnemen.
  • Soms kan het noodzakelijk zijn de kanaalvulling te verwijderen en de kanaalvulling achteraf opnieuw te doen indien er een complicatie is opgetreden.
  • In heel uitzonderlijke gevallen moet de tand getrokken worden.
  • Neem nooit andere medicatie op eigen initiatief dit voor de risico’s op bloedverdunning , allergieën en mogelijke interacties met andere medicamenten. Bij twijfel raadpleeg uw tandarts, behandelende arts of apotheker.
  • Na 72 uur zou u geen pijn meer mogen hebben.
  • Indien u blijvende pijn of zwelling heeft moet u ALTIJD direct met ons contact opnemen. Tel: 03.290.90.90. of mail : info@praktijkharmonie.com.

Verwijderen van een tand of kies of plaatsen van een tandimplantaat.

Er zijn bij u één of meerdere tanden getrokken of implantaten geplaatst.
Hieronder vindt u enkele aandachtspunten en het antwoord op de meeste gestelde vragen.

• U moet het aangebrachte gaasje, aangebracht om de bloeding te stoppen 30 minuten ter plaatse houden. Indien nodig heeft u een extra gaasje meegekregen waar u bij eventuele nabloedingen nogmaals voor een half uur op kan toebijten.
  • De eerste dag is het aan te raden aan de buitenkant tegen de wang regelmatig met intervallen van 20 minuten ijscompressen toe te passen. De koude kan mogelijke pijn en zwelling voorkomen: Indien u problemen heeft met het nemen van medicatie is dit een natuurlijke pijnstiller.
  • Indien de tandarts u een ontsmettende gel heft voorgeschreven, mag u die 3x per dag voorzichtig aanbrengen na de maaltijden. Deze gel legt een ontsmettende film over de wonde.
  • U mag de eerste 24 uur niet spoelen. Hierdoor kan u de bloedprop in uw wond wegspoelen waardoor de wonde opnieuw kan beginnen bloeden. Indien dit gebeurt, terug op een gaasje bijten tot de bloeding gestopt is.
  • U mag de eerste 24 uur niet roken. Liefst nog langer wachten. Roken vertraagt de wondgenezing.
  • Bij kiezen in de bovenkaak is er kans op een open verbinding naar de sinusholte.
  • Een signaals voor deze verbinding kan zijn dat u het gevoel heeft van 'valse lucht' en eventueel rommel in de neus. Bij twijfel hier omtrent adviseren wij u om contact met ons op te nemen.
  • U mag de eerste 24 uur geen alcohol drinken. Alcohol verdunt het bloed, hetgeen tot nabloedingen kan leiden.
  • De dag van de ingreep geen grote lichamelijk inpanningen uitoefenen.
  • Tracht niet te slapen op de kant van de ingreep, de warmte die daardoor ontstaat kan zwelling tot gevolg hebben.
  • Wij raden u aan om voordat de verdoving is uitgewerkt een pijnstiller in te nemen. Bij voorkeur paracetamol 500mg, 3 keer per 24u, tenzij wij u andere medicatie voorgeschreven hebben.
  • Eet voorzichtig aan de andere kant, bij voorkeur pas als de verdoving is uitgewerkt. Let op dat het eten niet te hard of te warm is.
  • De hechtingen zullen, tenzij anders is aangegeven, vanzelf verdwijnen. Dit kan een aantal weken in beslag nemen.
  • Het is normaal dat de wond gedurende een tijd nog pijnlijk is. Een week, soms langer, is niet vreemd.
  • Indien u blijvende pijn of zwelling heeft moet u ALTIJD direct met ons contact opnemen. Tel: 03.290.90.90. of email : info@praktijkharmonie.com.